zaterdag 27 juni 2015

Eigen Magazine Ontwerpen

Voor deze BV opdracht moesten we een magazine ontwerpen, het thema was: "Ik als een ander". Ik heb ervoor gekozen mij steeds als een superheld weer te geven, en de pagina's aan te passen aan het soort persoon dat de superheld was. Ik heb het grootste deel van mijn proces opgenomen! dit is dus makkelijk terug te kijken. Voor ik met mijn uitleg begin leek het me handig om de linkjes naar mijn procesvideo's gelijk aan het begin te plaatsen, zodat je daar gelijk makkelijk bij kan: 

Link naar proces filmpjes van alle plaatjes (versneld tot 1 min. per plaatje):
https://www.youtube.com/watch?v=ms-WyvS7JZ0

Link naar proces filmpje van de voorpagina (versneld tot 2 min.):
http://youtu.be/xb2TgQI79lQ



Ik heb me, vooral voor de voorkant, laten inspireren door roddelmagazines, zoals Story, Privé en Weekend. Het doel was om een wereld van superhelden tot leven te laten komen, en dit te doen door de superhelden als beroemdheden neer te zetten, waar over geschreven wordt in een roddelblad. Op het internet heb ik voorpagina's van dit soort bladen opgezocht en daar heb ik gekeken naar hoe deze voorpagina's ingericht en ontworpen zijn. Hieronder staan voorbeeldden typische roddelbladen: 




De voorkant was geen verplicht onderdeel van het magazine, daarom heb ik in plaats van 6, 7 bladen gemaakt, de voorkant eigenlijk dus een uit de hand gelopen extra.
Het maken van de voorpagina van mijn magazine, bleek veel moeilijker dan ik had gedacht, het filmpje dat ik van het proces heb gemaakt is 2 minuten, maar voordat ik het versneld en bewerkt had, had ik 3 uur aan beeldmateriaal, die ik helemaal besteed heb aan het maken van de voorkant.
Het koste, zoals je op het filmpje kan zien, veel moeite om alle plaatjes en tekst op de juiste plek te krijgen, want als je een klein dingetje veranderde, moest je alle plaatjes verschuiven.

Wat mer vooral opgevallen was aan de roddelbladen was dat vooral de kleuren rood en geel veel gebruikt werden, dit is een marketingstrategie van de roddelbladen, ze willen namelijk zoveel mogelijk opvallen. Het gebruik van deze kleuren heb ik overgenomen. Iets anders wat me opviel waren de gekleurde tekstvakken, en ook dezen komen in mijn voorkant terug.

Omdat ik nog wel een 'comicbook' element wilde toevoegen, omdat de meeste van deze helden vooral bekend zijn door stripboeken, heb ik voor de titel van mijn magazine dit plaatje gebruikt. In photoshop heb ik daar de titel ingezet: Comic Wereld.




Het proces van mijn vooorkant  is vrij duidelijk te zien in mijn filmpje.
Ik ben begonnen met het invoegen van alle plaatjes in verschillende lagen (in Photoshop) Ik had nog nooit echt met Photoshop gewerkt, maar doordat ik alle plaatjes al in dit programma had gemaakt, had ik al vrij aardig door hoe alles werkte. Toen ben ik alle plaatjes op de plekken waar ik ze wilde gaan zetten en heb ik er wat mee zitten schuiven en experimenteren, ook heb ik bij elk plaatje de tekst toegevoegd. In het filmpje is te zien dat ik door het hele proces van het maken van de voorkant blijf schuiven met de plaatjes en de tekst om te kijken wat ik het mooist vond.

Hier is de link naar het procesfilmpje van de voorkant (versneld naar 2 min. ):
http://youtu.be/xb2TgQI79lQ

Dit is het eindresultaat van mijn voorkant: (de witte randen er omheen komen door mijn blog, als je op het plaatje klikt zie je hoe het plaatje is zonder deze randen.)




De tweede pagina (eerste echte blad, maar doordat ik een voorblad heb is het pagina 2) gaat over Captain America. Dit is een superheld die tijdens de oorlag in het ijs terecht kwam, terwijl hij op een missie voor het leger was, en pas veel later in de toekomst weer wakker werd. Op mijn pagina wilde ik vooral het element 'Amerika' weergeven, en volgens mij is dat vrij aardig gelukt. De achtergrond is een Amerikaanse vlag die wappert in de wind, en ik heb hem zo bewerkt dat hij een beetje doorzichtig is, en daardoor niet storend als je de tekst wil lezen. Voor de titel heb ik gekozen voor een lettertype dat lijkt op een typemachine, omdat dat het middel was waar ze de oorlog mee schreven. De tekst in het magazine was verder niet heel belangrijk dus heb ik op het internet gewoon een plaatje met tekst opgezocht, en die zo in mijn pagina geplakt dat het niet echt leesbaar is. rechts onderaan, heb ik nog een quote uit een 'interview' met Captain America gezet, hierdoor ziet de pagina er iets interessanter uit en zo een lezer meer interesse krijgen in de rest van de tekst, dit wordt heel vaak gebruikt in magazines. De tekst heb ik er zo uit laten zien dat het een beetje lijkt te zweven boven de vlag, dit heb ik gedaan omdat ik niet alleen het element van vroeger en de oorlog wilde laten zien, maar ook het element van de tegenwoordige tijd, waar Captain America in terecht kwam. De 'zwevende' tekst ziet er namelijk heel modern uit.
Achter het plaatje van (ik als) Captain America zelf heb ik een schaduw geplaatst, waardoor ook het plaatje boven de achtergrond lijkt te staan/zweven.

Het plaatje koste veel photohop werk, al helemaal omdat het het eerste plaatje was en ik nog nooit met photoshop had gewerkt, en dus nog niet wist hoe ik met dit programma om moest gaan. Toch ben ik heel tevreden met het resultaat. Ik ben, zoals in het filmpje met alle plaatjes te zien is, begonnen met de spieren van Captain America gedeeltelijk weg te halen. Hierdoor zag 'hij' er vrouwelijker en jonger uit, en paste 'zijn' lichaam beter bij mijn hoofd. Daarna heb ik het hoofd van Captain America vervangen door mijn hoofd, en de kleuren op mijn hoofd zo bewerkt dat ze in het plaatje pasten.
Het proces van dit en alle andere plaatjes is te zien met de link bovenin dit blogbericht.
De foto van mij die ik heb gebruikt:



Dit is het eindresultaat van het plaatje before and after: (op de plaatjes klikken om ze groter te zien en zonder witter rand.)


Dit is het eindresultaat van mijn tweede blad: 




Mijn derde blad ging over Black Widow. Ik had graag meer vrouwelijke superhelden gedaan, maar die zijn er nou eenmaal niet echt met genoeg kleren aan dat ik mijn hoofd erop wilde Photoshoppen of tekenen. Wel heb ik van de hulk (laatste pagina) de Hulkin gemaakt, waarmee ik hem vrouwelijk heb gemaakt.
Voor Black Widow, heb ik, als enige, een tekening gemaakt. Hiervoor ben ik begonnen met de schets, aan het lichaam heb ik niet veel veranderd, maar ik heb de verhoudingen wel iets menselijker gemaakt en ik heb geprobeerd aan de tekening een cartoonachtig effect te geven. Het gezicht en de haren heb ik helemaal veranderd naar een cartoonversie van mijn eigen gezicht en haren. Dit was het plaatje wat ik heb gebruikt als inspiratie:



Dit was mijn eerste schets met potlood, hierna heb ik de lijnen met een gum veel lichter gemaakt, omdat ik de echte cartoon met inkt wilde maken.


 Hier zit ik midden in het proces van de inkttekening. Ik ben wel al bezig met het toevoegen van schaduwen. De inkt bracht ik aan met een kwastje. Het was inkt die ik ooit in Italië heb gekocht en deze inkt heeft een beetje en blauw paarse kleur die ik heel mooi vind,
Dit was de tekening toen hij af was, ik was op dit punt dus tevreden met alle schaduwen en vormen. ik heb de woorden 'Black Widow' naast de tekening geschreven in een cartoonachtig handschrift.













De tekening heb ik ingescand en geëxporteerd naar photoshop, Dit was het eindresultaat:


Ik denk dat de derde pagina mijn favoriet is, ik vind namelijk dat de stijl die ik wilde laten zien goed naar voren is gekomen en dat de tekening er tegelijkertijd ook goed uitkomt.
Omdat deze pagina ging over een stripboek dat uitgegevel zal worden over Black Widow, wilde ik het er heel erg cartoonachtig uit laten zien. Als ik denk aan cartoons, dan denk ik aan veel kleur, grote lettertypen en spreekwolkjes boven getekende karakters. Deze drie elementen heb ik allemaal terug laten komen in mijn derde pagina. De titel staat vetgedrukt in een spreekwolk, De achtergrond is vrij druk, maar doordat de achtergrond van de tekst steeds wit of een andere kleur is, stoort dit niet heel erg en springt de pagina er echt uit. De tekst heb ik in zwart omlijnde tekstvakken gezet. De tekst "Het werd tijd dat er weer eens iets over een vrouwelijke superheld geschreven werd" heb ik een blauwgroene achtergrond gegeven, en onderaan staat naast het pagina nummer nog in een rood tekstvak: "what will happen next?". De achtergrond van mijn tekening van ik als Black Widow heb ik zo geknipt, en een schaduw gegeven dat deze echt boven de achtergrond staat en net een plaatje uit een stripboek lijkt. Dit alles geeft de pagina een heel cartoonachtige look.

Dit is het eindresultaat van de derde pagina: (klik erop om hem te zien zonder witte rand) 



Mijn vierde pagina ging over Tony Stark (Iron-Man), Tony Stark is een multimiljonair en hij is heel goed met techniek, waar hij zijn kapitaal aan te danken heeft. Na een aantal gebeurtenissen in het Midden-Oosten wordt hij in leven gehouden door een apparaat wat in zijn borstkas zit, en om dit apparaat heen maakt hij een pak terwijl hij gevangene is in het Midden-Oosten, hierdoor is hij heel sterk. Ook is Tony Stark heel erg arrogant. Hieronder staat een foto van Tony stark en van Tony Stark in zijn Iron-Man pak:

 

Ik heb mezelf verkleed als Tony Stark, ik had een bloesje aan, met daarover een jasje, ik had een stropdas van mijn vader om, en ik zette een zonnebril op, wat vrij kenmerkend is aan Tony Stark.
Daarna heb ik foto's van mezelf gemaakt en die naar mijn computer overgezet. In photoshop heb ik mezelf uit de foto's gesneden en op andere achtergronden geplakt, ik koos ervoor om straten uit New York als achtergrond te gebruiken Ik heb gepobeerd de foto's een beetje op paparazzi foto's te laten lijken, in het filmpje met het proces van alle plaatjes kan je het hele proces bekijken.
dit waren de twee eindresultaten van de foto's:


De kenmerkende kleuren van Iron-Man zijn goud en rood, dit zijn namelijk de kleuren van zijn pak. De pagina in mijn magazine ging meer over Tony Stark als persoon dan over Tony Stark als Iron-man, maar ik wilde wel iets van Iron-man in de pagina laten zien en daarom heb ik de kleuren als omlijningen van de tekst terug laten komen.
Ik wilde ook iets van de technisch begaafde kant van Tony Stark laten zien, en daarom heb ik de achtergrond met tandwielen gemaakt, wel heb ik de achtergrond doorzichtig gemaakt, zodat de pagina er niet zo druk uit zou zijn. Als lettertype voor de titel heb ik lettertype gekozen dat een beetje op dat van een nieuwsbericht lijkt. Tony Stark is namelijk vrij belangrijk en heeft relatief veel invloed op de Amerikaanse overheid, en ik wilde het bericht eruit laten zien alsof het een belangrijk nieuwtje was. De twee foto's heb ik samen in een tekstvak met de titel 'twee recente paparazzi foto's van de heer stark:" gezet. Dit versterkt het gevoel van een nieuwbericht.
Dit was het eindresultaat van mijn 4e pagina:



De pagina's van Loki en Thor wilde ik tegelijkertijd goed bij elkaar laten passen (omdat het broers zijn) en er toch verschillend uit laten zien (omdat het heel verschillende karakters zijn en vijanden van elkaar zijn)

Op de afbeelding van Loki die ik gebruikte had loki een beetje een gemeel lachje (Loki is een slechterik), dat heb ik met een foto van mezelf proberen na te bootsen:



 Toen ik een foto had waar ik tevreden mee was, kon ik gaan Photoshoppen. Het hele proces is weer te zien in het proces filmpje van alle plaatjes. Het proces was vrijwel hetzelfde als bij Captain America. Eerst de spieren weghalen en het lichaam wat kleiner en dunner maken, daarna het gezicht uit de foto knippen en op het gezicht van Loki plakken, dan de kleuren van het gezicht zo aanpassen dat het lijkt alsof het gezicht bij het plaatje hoort. Dit klinkt simpel maar is verassend moeilijk en kost veel tijd. Ik weet niet meer precies hoe lang ik over Loki heb gedaan, maar het was zeker meer dan 2 uur. Wat ook nog anders was en veel tijd kostte bij Loki waren de haren, ik besloot namelijk mijn eigen haren te houden maar de haarkleur van loki te gebruiken, dus moest ik mijn haren zwart maken met een geelachtige glans. Dit was nog best wel een uitdaging, maar ik bent tevreden met het eindresultaat.

Dit is het eindresultaat van het plaatje van Loki van voor en na het Photoshoppen:


Ik heb besloten om het plaatje wat ik had gemaakt de hele pagina te laten vullen, dit deed ik gedeeltelijk omdat ik merkte dat het er mooi uitzag toen ik het plaatje nog niet verkleind had, en gedeeltelijk omdat ik vind dat bij Loki het Photoshoppen als een van de beste plaatjes gelukt was, en ik daar best wel trots op ben. De kleuren van Loki zijn goud en groen, ik wilde eerst de titel groen maken maar daardoor werd deze onduidelijker dus heb ik hem wit gelaten. de quote: "Mijn vader heeft mij nooit verteld dat ik niet zijn biologische zoon ben" heb ik goud gemaakt om hem beter bij Loki te laten passen. Zo een zin zou een villian natuurlijk nooit zeggen maak ik vond het het hele verhaal wel een komisch effect geven van een modern magazine. De tekst heb ik een beetje doorzichtig gemaakt, wat ik goed vind passen bij de omgeving in Asgard waar Loki en Thor leven, waar ook regelmatig telegrammen enzo voorkomen, en daar lijkt de tekst zo een beetje op. Om de tekst heb ik steeds een soor schaduw gemaakt, hierdoor was het duidelijker te zien en leek het meer boven de achtergrond te staan.

Dit was het eindresultaat van pagina 5:



Het proces van Thor is te zien in het filmpje en lijkt weer sterk op dat van Captain America en Loki, dus dat zal ik niet weer opnieuw beschrijven. Het enige wat anders was is dat ik het haar van Thor besloot te houden, en daarom heb ik de haargrens wat naar voren gehaald met minder grote inhammen om hem wat vrouwelijker te maken.
Dit was de foto die ik gebruikte voor het plaatje van Thor, mijn haar moest uit mijn gezicht zijn omdat ik zijn haarstijl zou krijgen en mijn voorhoofd dus open moest zijn.


Dit was het eindresultaat van het plaatje van Thor voor en na het Photoshoppen:



Thor's pagina heb ik niet opgevuld met het plaatje van (ik als) Thor, in plaats daarvan heb ik de helft van de pagina opgevuld met een half doorzichtige achtergrond van een bliksemflits. Dit past goed bij Thor omdat hij in de Noorse mythologie de god van de donder en bliksem is. Rood is de meest kenmerkende kleur voor Thor en daarom heb ik de rand om het tekstvak en de titel allebei rood gemaakt. de quote rechtsonder aan de pagina is zilver, wat de kleur is van Thor's hamer en de delen van zijn outfit die niet rood zijn. Ik heb voor een lettertype gekozen wat er een beetje uitziet alsof het met de hand ergens in is gekrast of geschreven en het lettertype is een beetje hoekig. Dit lettertype deed me een beetje denken aan bliksem maar op de en of andere manier ook aan een oud mythologisch en een beetje een mysterieus geschrift waardoor ik het goed bij Thor vond passen.
De tekst in het tekstvak komt weer gewoon van een plaatje van internet.

Dit is het eindresultaat van pagina 6: 



De zevende en daarmee laatste pagina van mijn magzazine gaat over de hulk, en ook voor het plaatje op deze pagina heb ik weer Photoshop gebruikt. Eerst heb ik een plaatje van de hulk opgezocht en geprobeerd zijn gezicht zo goed mogelijk na te maken. Hieronder is de charmante foto die ik heb gemaakt met mijn beste hulk-gezicht.


Omdat ik naast Black Widow nog een vrouwelijk stripfiguur in mijn magazine wilde hebben, zodat de verdeling wat gelijker was, heb ik de Hulkin het leven in geblazen. De Hulkin is de echtgenote en vrouwelijke versie van de Hulk. De enige manier om de Hulkin van de Hulk te onderscheiden is door te kijken naar haar haar, wat lichter is dat van de Hulk. Ondaks het feit dat de Hulkin een vrouw is vind ze het blijkbaar niet nodig om ondergoed aan te doen, en dus heb ik haar borst moeten censoren.
(Ik vond dat de Hulkin misschien ook iets komisch kon toevoegen aan mijn magazine.)

Voor de Hulkin heb ik ook wwer met Photoshop gewerkt. Mijn gezicht moest ik dit keer helemaal groen maken. De spieren heb ik iets minder groot gemaakt, maar het leek me niet nodig om ze helemaal weg te halen, want de Hulkin is minstens even sterk als haar echtgenoot de Hulk.

Op de pagina van Hulkin wilde ik als eerste laten zien dat het mijn gezicht was wat de Hulkin had, omdat als je dit niet weet, je er op het eerste gezicht best nog wel een overheen zou kunnen kijken. Daarom, en omdat het zo een wat wetenschapachtiger effect zou krijgen heb ik het boven de Hulkin ingezoomed nog een keer weergegeven. Ik wilde dat de pagina van de Hulkin er uitzag alsof de Hulkin een nieuw soort monster/verschijnsel was, waar nog veel onderzoek naar werd gedaan, en als ik achteraf naar de pagina kijk vind ik dat dat best wel gelukt is. De achterghrond van de pagina wilde ik eerst helemaal met geel zwarte strepen bedekken zoals in het tekstvak aan de rechterkant van de pagina, maar toen ik dat had gedaan vond ik het toch wat te onrustig. (zie filmjpje). daarom heb ik besloten de achtergrond wit te houden en het zwart met geel (wat voor een waarschuwing staat) alleen bij het tekst vak te doen.

Dit is het eindresultaat van pagina 7:




Hier voor het overzicht nogmaals de het hele magazine en de linkjes naar de procesfilmpjes:

Link naar proces filmpjes van alle plaatjes (versneld tot 1 min. per plaatje):
https://www.youtube.com/watch?v=ms-WyvS7JZ0

Link naar proces filmpje van de voorpagina (versneld tot 2 min.):
http://youtu.be/xb2TgQI79lQ

Het hele magazine:











Geen opmerkingen:

Een reactie posten