vrijdag 12 februari 2016

fotocompositie: Mijn leven op school

Dit zijn denk ik mijn favoriete foto's. ze lijken heel erg op elkaar, maar toch vond ik het het mooist om ze naast elkaar te presenteren. Ik vind de kleuren heel mooi net als de felle licht donker contrasten. Ik vind ook de streep van rood net iets boven het midden, veroorzaakt door de achterlampen van de fietsen in het fietsenrek achter die op de voorgrond mooi. De foto's ziet er vrij chaotisch uit en zo kan school ook voelen. Alle fietsen zijn gemaakt voor hetzelfde doel, en komen overeen omdat ze allemaal fietsen zijn, maar zijn toch allemaal net verschillend. Dit vind ik een mooie, (overigens ook een ontzettend cheesy) metafoor voor leerlingen op een school.
 
Fietsen 2, zie heschrijving fietsen 1.: De fietsen representeren hierim de vele verschillende leerlongen op school. Allemaal mensen, maar toch ook allemaal verschillend.:


Een simpele foto over het feit dat er op school veel regels zijn, ik vind de foto goed passen bij het gevoel van regels en autoriteit omdat hij er zo kil uitziet. het enige waar je naar kijkt is het bordje met de regels. In dit geval: 'Niet eten op de eerste en tweede verdieping'

Een simpele foto over het feit dat er op school veel regels zijn:

Ik vond de horizontale lijnen in de linker foto mooi in contrast met de meer verticale lijnen in het perspectief van deze gang. Dit effect wordt versterkt door de kleuren van de verticale lijnen, vooral de oranje kleuren. Helemaal achterin, zit een meisje bijna opvallen te werken. De rechter foto is een close-up van dit meisje.

Nog een close up van de eerste foto: Ik vond de horizontale lijnen hoerin mooi in contrast met de meer verticale lijnen in het perspectief van deze gang, ook de kleuren vond ik mooi, en het meisje dat bijna onopvallend in de achtergrond zit te werken:

 
Posters voor open dagen vond ik ook goed passen binnen het thema: leven op school. Je bent namelijk constant bezig met je voor te bereiden op je toekomst. Vandaar deze fotó. 

Posters voor open dagen vond ik ook goed passen binnen het thema: leven op school. Je bent namelijk constant bezig met je voor te bereiden op je toekomst:

 
Ik wilde het in mijn fotocompositie over leven op school ook over eenzaamheid hebben. Dit is namelijk een van de eerste thema's waar veel leerlingen aan denken bij het begrip school. Hier kwam ik achter toen we het in de klas over deze opdracht hadden. Om eenzaamheid te illustreren heb ik twee zwart-wit foto's gemaakt. Dit vond ik er goed bij passen omdat kleuren vaak juist een vrolijk effect hebben en dat niet bij eenzaamheid past.
De foto aan de linkerkant heeft een heel sterk perspectief. Het schoolgebouw en de fietsenstalling daarvoor zijn te zin. Er staan een hele hoop fietsen maar er zijn helemaal geen mensen te zien op de foto. Daardoor krijg ik snel een gevoel van eenzaamheid, vooral omdat fietsen alleen ergens kunnen zijn waar ook veel mensen zijn, maar hier iedereen de fietsen heeft achtergelaten en binnen is.
Op de foto rechts is een schoolgang te zien waar een figuur in loopt. het perspectief loopt heel sterk naar een punt net iets onder het midden. Doordat er maar een iemand in beeld is in een gang waar normaal stromen van leerlingen lopen vind ik dat deze foto ook een gevoel van eenzaamheid opwekt. 

Hierin vind ik het perspectief vooral mooi en de lichtval in het midden. Ook deze foto staat voor eenzaamheid op school. Het zwart-wit vond ik hier ook aan bijdragen.: Zwart wit foto. Het zwart wit vond ik hierbij bojdragen aan een 'leeg/eenzaam' gevoel dat ik bij deze foto heb:
 

Ik vond de schuine lijnen en felle kleuren geel en rood ik het werk van de leerlingen mooi:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten