zaterdag 27 februari 2016

Proces groot en meeslepend beeld


 Er zaten al ontzettend veel ideeën voor dit beeld in mijn hoofd, dus ik heb weinig gebruik gemaakt van het internet als inspiratiebron. Ik heb wel gebruik gemaakt vaan een paar hulpafbeeldingen om bijvoorbeeld de kraag uit ontwerp 1, de explosies in 2, de wolken in 3, en de lampenkap in 5 te tekenen. Ik heb de volgende afbeeldingen gebruikt: 



 Ik ben eigenlijk dus gelijk gaan schetsen. Mijn 'schetsen' zijn gemaakt met fineliner, zwarte stift, en waterverf. Ik vind deze manier van schetsen heel fijn omdat je zonder dat het je veel tijd kost met kleuren en schaduwen kan werken.

Dit zijn de 5 ideeën die ik heb uitgewerkt:
(Deze schetsen zijn dus mijn inspiratiebronnen)  
 

Ik wist al vrij snel dat het ontwerp 1 niet zou worden. Deze vond ik te simpel en niet heel origineel. Ontwerp 4 vond ik zelf wel heel gaaf, maar is eigenlijk heel simpel in de uitwerking, en in plaats van zelf een kraag maken zou ik spullen moeten kopen, en dat was nou niet echt de opdracht. Dit ontwerp viel dus ook af. Over 2, 3 en 5 was ik heel enthousiast. 
Uiteindelijk heb ik voor ontwerp 2 gekozen, omdat dit de grootste uitdaging was en Mevrouw de Vries mij aanraadde dit ontwerp te kiezen. 
Later in het proces heb ik wel besloten om de gezichtsuitdrukking te veranderen, het beeld krijgt samengeknepen gesloten ogen. De reden dat ik dit niet heb geschetst is eigenlijk gewoon dat ik elke schets met een basis begon, en ik bij deze schets al een hoofd had getekend voor ik echt met het ontwerp begon.

Gekozen ontwerp:

Om te zorgen dat de klei niet uitdroogt, moeten we ons beeld aan het eind van elke les goed inpakken.  Dit deden we met meerdere lagen plastic zakken. De eerste laag is doorzichtig plastic, 
wat tegen het beeld aanplakt., daarna komt een vuilniszak die je met touwtjes vastbind, en daarna komt er voor de zekerheid nog een laag overheen. Bij alle lagen moet je goed opletten dat er geen lucht tussen de zak en het beeld zit, want dan kan de klei alsnog uitdrogen. 



Ik ben bij veel lessen vergeten foto's van het proces te maken, en de foto's van de eerste les kwijtgeraakt, dus ik zal proberen uit te leggen wat we hebben gedaan zonder deze foto's.

stappenplan:
1) we hadden een paal, en moesten de eerste les doeken meenemen. De doeken moesten we om de paal wikkelen in de vorm van een hoofd en schouders. Hierbij moesten we opletten niet te dik te wikkelen, want er kwam nog een dikke laag klei over de doeken heen. De doeken vormden de basis van ons beeld.
2) Nu moesten we het hele 'beeld' (de doeken) bedekken met een minstens 2 cm. dikke laag klei.
3) De klei moest worden aangestampt, zodat de lucht eruit kwam.
4) Nu konden we beginnen met de neus, mond en ogen. Voor de neus moesten we een driehoekige vorm in het midden van de voorkant van ons beeld plakken. Voor de ogen moesten we daarna oogkassen in de klei drukken. De lippen maakten we door twee 'worstjes' klei te maken en tegen elkaar aan te leggen.
5) De vormen van de ogen, mond  en neus mochten we nu verder uitwerken, vanaf het begin van het uitwerken van deze onderdelen heb ik wel foto's.



In dit deel van mijn proces wist ik nog niet van de ontwerpen (zie begin deze blogpost) die ik later ging maken. Het beeld heeft daarom nog niets weg van wat het later zal worden. Ik had eerst wel het idee om een  soort karikatuur in beeldvorm te maken. Vandaar de lange wipneus en grote ogen. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat ik op ideeën kwam waar ik enthousiaster over was. Ook was het moeilijk geweest om te zorgen dat uitstekende delen van het beeld zoals de neus niet zouden uitdrogen.


De volgende foto's zijn van hoe mijn beeld er in tegenwoordige tijd uitziet. (er zit plastic omheen omdat ik was vergeten eerder foto's te maken, maar geen tijd meer had om het plastic weer te verwijderen en mijn beeld weer opnieuw in te pakken voor het einde van de les.)

Ik ben zoals ik eerder al zei voor ontwerp 2. gegaan, maar ik had eerst het plan om voor 3 te gaan. Voor ontwerp 3 wilde ik een beeld hebben wat een zo rustig mogelijke uitdrukking had, want dit associeerde ik met 'het hoofd in de wolken'. Deze gezichtsuitdrukking heeft het beeld nog steeds een beetje en daar wil ik volgende les aanwerken. De ogen blijven wel gesloten, maar voor ontwerp 2 wil ik dat ze eruit zien alsof ze samengeknepen zijn, en niet alsof het beeld gewoon aan het relaxen is.
De neus heb ik wat afgevlakt en is nu realistischer.
De gaten in het beeld uit mijn ontwerp zitten aan de linkerbovenkant van het hoofd (zie de 2e foto hieronder) en op de rechtersschouder. Ik wil proberen om uit deze gaten met ijzerdraad en plastic explosies te maken, maar moet nog een beetje een manier vinden om dat te doen zonder dat de gaten onzichtbaar worden. Hiervoor ben ik nu aan het experimenteren met materialen. Een leuke touch vond ik nog dat de helft van het linkeroor is afgebroken naast het gat in het hoofd. Nouja, leuk voor mij dan, niet voor het beeld.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten