vrijdag 16 september 2016

Ben en Bot, een stripverhaal (proces naar striptekenen)

Voor mijn eindewerk van het examenvak 'Beeldende Vorming' ben ik een stripverhaal aan het maken, in deze blogpost heb ik een overzicht gemaakt van niet alleen mijn proces van dit specifieke stripverhaal, maar ook mijn eigen proces naar het striptekenen in het algemeen.

vanaf toen ik voor het eerst begon te tekenen tot ongeveer mijn 15e heb ik exclusief realistisch getekend. Niet persé qua kleurgebruik maar wel qua vormen en anatomie:
 


tegenwoordig teken ik nog maar zelden realistisch. Ik heb het striptekenen ontdekt en ben hierin mijn eigen stijl aan het ontwikkelen. Aan het begin van dit process vond ik het heel moeilijk om er achter te komen hoe beweging en anatomie in de stripwereld werkten en had ik totaal geen kennis van de technieken achter het striptekenen. Dit is goed te zien in mijn eerste, nogal ongemakkelijk uitziende 'cartoons':

ik ben een sterke gelover in het statement dat als je maar lang genoeg doorzet je alles kan leren en zo probeer ik nu nog steeds te werken en te blijven oefenen. (hoewel dat tegenwoordig wel moeilijker is met alle 'indifferentias' zoals examens etc.) (raad eens wie er deze week een Latijn herkansing had??)

Ik heb kleuren ook helemaal ontdekt. Ik gebruikte veel kleurpotloden en waterverf. Nu gebruik ik meestal alleen nog maar waterverf omdat je daarmee heel snel een mooi effect kan krijgen en ik het leuk vind om snel veel te kunnen creëren. Dan voel ik me productiever.




Hier ook nog wat voorbeeldjes mijn vele oefenpagina's:





Meer werk uit die tijdsperiode:

Bijschrift toevoegen



















Hoe verder in de tijd hoe meer je kan zien dat de stijl van mijn tekeningen begint te lijken op de stijl die ik nu heb en dus ook in mijn strip 'Ben en Bot' laat zien:


Dus: wat wordt Ben en Bot?
Spoiler alert!! in het volgende stukje staat een deel van de verhaal lijn van Ben & Bot
Ben en Bot wordt een  stripverhaal. Het einde maak ik waarschijnlijk zo dat het niet open is maar er wel ruimte is voor vervolg. Het concept is: Ben is ongelooflijk slim, zo slim zelfs dat hij een robotje heeft gemaakt. het verhaal speelt zich niet af in de tegenwoordige tijd. Mensen snappen dus helemaal niks van het spookachtige/bezeten wezen dat Ben overal metgezeld. Ben en Bot vluchten maar worden opgepakt. Ze zijn heel bang omdat ze denken dat de kerk dit heeft gedaan. De kerk was namelijk niet gediend van wezens als Bot. Degenen die Ben en Bot echter hebben opgepakt zijn lid van een wereldwijde geheime organisatie. Een gemeenschap van zeer slimme mensen die hun tijd vooruit zijn. Terwijl de rest van de wereld nog in de middeleeuwen rondhangt, ontdekt Ben dat er meer mensen zijn zoals hij. Alles lijkt geweldig totdat.... (geen spoilers!!!)


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten