maandag 9 maart 2015

Waterverf

De laatste tijd ben ik veel bezig geweest met een voor mij nieuw materiaal: waterverf.
Het is gelijk uitgegroeid tot en van mijn favoriete materialen om mee te werken. Hier een aanal 'werken' die ik met waterverf  heb gemaakt. De meest komen heb ik in mijn schetsboek geschilderd, alleen het portret van Legolas niet. Eigenlijk is mijn schetsboek helemaal niet voor natte materialen bedoeld, maar het gaat beter dan ik had verwacht, en de pagina's golven niet te veel.

Nog steeds geïnspireerd door de film 'Corpse Bride' (zie vorige post), heb ik nog een tekening van het karakter Victor van Dort gemaakt.
De schets voor deze tekening maakte ik al direct nadat ik de film gezien had. De volgende dag heb ik de lijnen van de schets met fineliner overgetrokken. Dit keer koos ik ervoor om de schaduwen en lijnen die ik met potlood had gemaakt te laten staan, om te zien wat voor een effect dat zou hebben als ik eroverheen ging schilderen. Zelf vind ik het wel wat hebben.
Omdat in de film 'de wereld van de levenden' uit heel grauwe en koude kleuren bestaat (-en de wereld van de doden juist uit vrolijke kleuren-), heb ik voor de kleur blauw gekozen, wat een koude kleur is.
Ook heb ik geprobeerd veel contrast te creëren door bepaalde plekken heel donker blauw te maken en andere plekken bijna wit te laten. 




Roodkapje: 
Dit was de eerste 'tekening' die ik met waterverf in mijn schetsboek maakte, dus het was toen nog even afwachten of dit wel kon op het papier in mijn schetsboek.
Het is een soort combinatie van fineliners en verf geworden. uiteindelijk heb ik de zijkanten ervan afgescheurd, zodat ik alleen een deel van de tekening en roodkapje tegenhield. Dit gaf een heel mysterieus effect, wat mij wel aansprak. Zelf vind ik hem zo ook mooier dan dat de hele tekening was. 



Kabouter:
Ja, de tweede al. Ik weet niet wat ik leuk vind aan kabouters tekenen, ik vind het gewoon grappig om het uiterlijk helemaal zelf te kunnen bedenken.  bij deze tekening heb ik alles omlijnd met een donkerende variant van dezelfde kleuren als die ernaast liggen: bij de broek is de omlijning dus groen, bij de muts rood, enzovoorts.
Met een witte Jel pen heb ik daarna een soort highlights toegevoegd. Ik moet nog wel een beetje leren waar ik precies de highlights moet plaatsen.



Experimentje in Tim Burton stijl:
Dit was typisch zo'n tekening die gewoon ontstond door te gaan experimenteren. ik heb hier een snelle schets met potlood gemaakt waarmee ik een goed beeld kreeg van het karakter dat ik wilde ontwerpen. daarna de omlijning met zwarte verf en een dun kwastje gemaakt. In plaats van daarna effen vlakken te maken, heb ik gekozen om steeds even te wachten tot de verf gedroogd was waardoor de kleuren dus steeds opdrogen niet gemengd raken. Dit is het duidelijkst te zien bij het donkergroen rond de ogen maar ik heb dit bij de hele tekening gemaakt. Ook deze techniek spreekt me erg aan dus die zal ik ook nog wel vaker gaan gebruiken.



Dit was het eerste portret dat (nog niet zo lang geleden) met waterverf heb gemaakt.
Het is een portret van Legolas, uit Lord of the Rings, en ik heb hem gemaakt voor mijn zus. Misschien wil ik dit portret nog een keer opnieuw doen, en dan minder met realistische kleuren en meer vanuit mijn eigen creativiteit. Ook omdat de verhoudingen hier niet helemaal kloppen.

Proces:
Mijn eerste stap was een dunne potloodschets, waarin ik probeerde de verhoudingen en schaduwvlakken aan te geven (hier heb ik geen foto van)
Daarna heb ik de hoofdkleuren ingeblokt, en ben ik steeds meer schaduwen gaan toevoegen
Ook probeerde ik steeds meer details te schilderen. 
Toen heb ik bedacht wat ik met de achtergrond wilde gaan doen, en besloot ik op een soort grouw berglandschap. Ik koos hiervoor omdat ik niet wilde dat de achtergrond te druk werd en de aandacht van het portret af zou lijden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten